Wednesday, January 31, 2007

*stolt mamma*

I dag var vi på 2½ års kontroll med Isac, eller rättare sagt jag och Isac var iväg. Vi hade lämnat Lucas hemma hos mormor och morfar och pappa jobbade så det var bara vi två som gick till bvc. Det var intressant att höra vilka grejer som de kollar upp...
När hon frågade om pratet så fick man välja bland tre olika alternativ. Man skulle räkna hur många ord barnet kunde och då skulle man räkna alla ord och fick välja mellan 0-10, 10-20 eller över 50 ord. Hmmm... Isac har nog kunnat över 50 ord i alla fall sedan i somras om inte längre...
Han kan benämna saker han leker med, typ jag spikar med hammaren.
Han kan leka små rollekar där han lever sig in i en roll.
Han kan leka för sig själv utan att jag behöver sitta bredvid och vara med.
Blöja: Där blev hon positivt överraskad över att han är utan blöja på dagarna (visst händer olyckor) och att han ALLTID går på toaletten när han ska bajsa. Det var inte så vanligt och definitivt inte bland pojkar som annars brukar vara lite senare i den utvecklingen.
Rita: De kollar om de klotterritar, dvs stora runda klotterier typ. Isac har ju börjat med småritande och försöker sig på de första tecknena till huvudfotingar. Han har också visat i helgen att han kan koncentrera sig kortare stunder och färglägga mindre rutor eller ytor. Duktig kille vi har. :-)
Han kunde hoppa jämfota (inte på tårna) och sparka boll.
Han äter med bestick och han sover hela nätter (såvida han inte får mardrömmar förstås).
Han klarar av att klä på och av sig.

Jag tror jag fick med det mesta där. Han fick altså bara en massa plus på hennes papper hon satt och skrev. Hon berömde och berömde. Det var nästan så att man inte kunde få nog som mamma, att höra så mkt gott om honom.

Det som chockade mig mest var dock att han sen i somras gått upp två kilo och vuxit 6 cm!!! Så mkt brukar de inte växa på ett halvår vid den åldern. BVC sköterskan blev också förvånad över att han vuxit så mkt. Det är ju inte konstigt att kläderna blivit för små. Tur att vi ska iväg nästa lördag och handla lite kläder till båda barnen. Det är verkligen välbehövligt. Alla tröjor med lång ärm är ju för korta för honom. Så kan han ju inte gå runt precis...

Ja, det var mitt stolta inlägg för dagen om min stora kille. Tänk att han snart är hälften så lång som sin pappa... han har ju redan passerat min halva längd för länge sedan. :-)

4 comments:

Anonymous said...

Hej sötis. Förstår verkligen att du är stolt =). Hihi, har rockat fettet lite precis.....jisses, jag får ju rulla ner så grannarna inte ser mig. Kram och tack flr din uppmuntran

Anonymous said...

Förstår att du är stoltheten själv.

Han får väl längden efter din Pelle.

Ha en bra dag.
Kramiz
Ingela
http://coelogyne.blogg.se/

Anonymous said...

Man får vara hur stolt som helst över sina barn. Man växer flera cm när man får beröm för dem.

Kram Lotta

Virre said...

Jag förstår att du är stolt över din lille kille som inte är så liten längre! Man växer flera meter själv! Och du, jag tror inte vi träffats innan, jag handlar lite på Scraproom men jag har aldrig varit med på någon av träffarna. Jag är förvisso reggad på Scraprooms forum men jag är inte särskilt aktiv där. Där och på andra scrapforum går jag under namnet "Hilda*Stina". Men jag ska vara med på Scrappiz-träffen, ska du dit?