Monday, January 22, 2007

SNÖ

Och äntligen kom snön så att det är lite pulkaväder för barnen... Det har snöat i princip hela dagen känns det som. I morse var det mest intensivt och när jag körde till hyllinge i förmiddags var det ganska slirigt på många ställen.

Det är ju som vanligt när snön äntligen kommer här i Skåne så blir alla tagna på sängen och är helt oförberedda. Förstår inte hur det kan bli så år efter år... Alla vet ju innerst inne att förr eller senare kommer det att bli kallt och halt även här. Det finns ju vissa tecken som man kan titta på och då tänka att det är halt och man ska ta det försiktigt....

1) Det är minusgrader ute... - Det kan vara halt

2) Det faller vitt från himlen... - Det kan vara halt

3) Du får skrapa bilrutorna innan du kör till jobb - Det kan vara halt

4) Det kommer moln ur munnen när du andas eller pratar - Det kan vara halt.


Tänk om folk hade detta i bakhuvudet och sen körde lite försiktigare. Då hade vi kanske sluppit att ha över 100 olyckor i skåne den första snöiga dagen denna vintern.


Vi körde i alla fall till hyllinge och handlade pulka till Isac och blöjor till Lucas. Självklart blev det lite till som blev inhandlat och jag gjorde av med mer pengar än det var tänkt. Men så blir det ofta för tillfället känns det som...

På vägen hem stannade vi till hos Sonja och fick en fika. Det är alltid trevligt med fika och så slapp vi vara hemma och göra nyttiga saker. Det blev snackat lite strunt också och det är ju aldrig fel... :-) Eller hur? Tack i alla fall Sonja för en trevlig fika.

Väl hemma var det mellanmålsdags så vi slängde ihop lite fullkornsvåfflor och mumsade. Pelle hade precis kommit hem när vi kom hem så det är ju kul när sambon kommer hem tidigare.

Körde till mina föräldrar med barnen. Vi skulle till banken och fixa de sista papprena och det är ju skönt att slippa ha barnen med sig då. Jag gick till badhuset direkt efter för att simma med Isa. Pelle och barnen åt kinamat hos mina föräldrar...

JAg fick simmat 1000 meter i dag i alla fall så det är jag nöjd med. Hoppas det ger resultat snart också, fast förhoppningsvis ska jag göra lite mer hemma eller nåt förutom att bara simma. Jag vill ju gärna gå ner 20 kilo så det är ju en bit. Fast det är inte lätt när man gillar att fika heller...


Nu är det snart dags för Cityakuten. Hoppas alla får en trevlig kväll!

2 comments:

Ejris said...

visst är den mysko att folk varje år!!! glömmer det här med snö kyla lika fundersam varje år:S

simma det ska ajg börja med tänke ajg så fort förskylningen ger vika..ska passa på träna sonens simmnins kunskaper lite oxå det behövs så han kan få lite frihet till sommaren kräver ajg 200 m lite extra träning i skolan o med mig ordnar det sig förhoppningsvis.

kram...åh fika är inte så dumt härligt med farligt;)

Anonymous said...

Hej på dig . Duktig du är som simmar....tänk om man kunnat ta sig i kragen och bruka allvar. Ses vi på fredag???? Så akn vi stila med våra fina väskor =). Kram