Wednesday, November 14, 2007

liv FÖRE döden

En helt härlig föreläsning har jag varit på i dag. Först var jag lite negativ för jag skulle egentligen varit där mellan 10-12, men det blev inställt. Jag som fixat det så mannen kunde ha barnen medan jag var iväg och sen åka och jobba... Den store fick ju inte vara på dagis i dag eftersom han hade feber i går...
Jag lyckades dock fixa så att mannen åkte och jobbade direkt när jag kom hem och så hann han tillbaka så jag kunde gå på föreläsningen klockan 13-15 istället.

Thyra Frank hette hon som höll i föreläsningen och hon är föreståndare för ett sjukhem i köpenhamn. Detta sjukhemmet är speciellt även om det inte borde vara det. De tänker på de boende först och främst och vill att de ska leva så gott det bara går innan deras sista tid är kommen. Så borde det vara för alla tycker jag!! Detta verkar vara ett ställe som man kanske ska skriva upp sig i kö för redan nu. :-)
Denna Thyra var så go och glad och jättetrevlig att lyssna på. Så mycket som hon sa var verkligen sant! Varför ska alla gå och lägga sig exakt samtidigt och dessutom dras upp en viss tid varje morgon för att äta frukost? Jag som gärna ligger och drar mig hade inte uppskattat att dras upp varje morgon bara för att det så ska vara...

På sjukhemmet Lotte gäller olikhetsprincipen.
Var och en är salig i sin tro och har olika behov. Det som går först är att alla de gamla mår bra. Det är ingen sjukdom att bli gammal och man ska få lov att få behålla de olater man har haft i sitt liv även om det är i slutet av det. Alla ska respekteras för sin olikhet.
På Lotte är det tillåtet att röka och dricka och göra det man vill vilket även inkluderar att man ska få mat man tycker om.

Personalen har inget personalrum heller. De sitter och äter och dricker och allt annat tillsammans med de gamla. Det har blivit en bättre plats för både boende och personal. Sjukfrånvaron som tidigare varit 15% vilket varit genomsnittet i hemmen i Danmark, låg på ½ % förra året. Alla haklappar har blivit borttagna och ingen använder sömnmedel. Däremot får de gamla gärna ett glas vin eller en baileys på kvällen om de vill.

- Här får man röka, dricka, eller älska ihjäl sig om man vill, sa Thyra Frank. Den meningen gillade jag verkligen. Det låter så perfekt! Frågan är om jag inte ska ta kontakt med henne direkt och sätta upp mig själv på kö till detta hemmet? Det är ju inga garantier för att alla hemmen ser ut så här när jag blir gammal även om jag skulle önska att det borde bli så. Gud om jag kan bli garanterad en plats där så blir jag mer än gärna gammal. :-)

Hon sa också att man gärna fick komma dit och gå bredvid eller praktisera eller nåt om man ville. Det tilltalade mig faktiskt mycket. Tänk att få komma dit och se det hela i praktiken. Vi får väl se om det blir av. Tänk så bra det hade varit om alla jobbat på detta viset. Verkligen sett till så att alla hade det så bra som det bara gick!

2 comments:

Sonja said...

Som sagt... jag ser fram emot denna föreläsningen imorgon, nån'gång;)

Kramis *S*

Ejris said...

Så vill jag bo när ajg blir skröplig=)

kram