Saturday, June 2, 2007

får pojkar inte vara finklädda???

I dag har jag varit lite duktig om jag får säga det själv.
Mormor och morfar kom hit, morfar hjälpte pelle på ovanvåningen lite och mormor var här med mig och barnen. Jag fick då möjlighet att få vikt vår tvätthög som hette duga... Det kändes skönt. Röjde undan lite annat ute i grovtvätten så nu ser det inte sååå kaotiskt ut, även om det behövs lite mer jobb där inne.

När Lucas sovit lite på förmiddagen körde jag och barnen och mormor till Familia. Köpte byxor till barnen och kollade på skor till bröllopet.
Något jag blev chockad över är att pojkar tydligen inte får vara finklädda... Till flickor finns det alltid finkläder, klänningar av alla de slag och massor med olika skor, silver-, glitter-, lackskor mm. Men till pojkar... Inga finbyxor fanns att få tag på. Bara jeans och byxor med fikor längs hela benen. I en affär fick jag svaret när jag frågade om inte pojkar fick vara fina... att de brukade ha sådana byxor på vintern. Jaha?? Då kommer frågan... får pojkar inte vara finklädda på sommaren?? Nu är det ju ett bröllop och i kyrkan då vill jag ju ha fina byxor. Jag har inga större krav, svarta eller mörka byxor utan fickor hela vägen på benen.
Tillslut hittade jag byxor till barnen i en butik som heter Axel clothing. Det kändes skönt att det blev fixat. Nästa punkt var då skorna... och det var inte lätt det heller...
I ett par affärer fanns det inget alls som kunde användas till finskor till barnen. Flickskor fanns det ju gott om, men det är inte så kul med guldiga flickskor till mörka byxor och skjorta tycker jag... I en affär hade de skor till Isac, det var nog den minsta storleken som han passade, Lucas var det kört för. Vidare till nästa affär... I Vincent shoe store hittade vi tillslut fina skor där de hade ner i Lucas storlek. Isacs storlek kunde de fixa till mig till nästa vecka då de kontaktade deras butik i Malmö.
Men min fråga kvarstår fortfarande. Varför ska det vara så svårt att hitta finkläder till barnen? Jag har länge kollat lite på internetsidor för att se om det kunde beställas några finbyxor till barnen, men inte där heller har jag kunnat hitta ngt. Vad är detta för fenomen??? Är det någon som vet vart man kan vända sig när man har sådana här frågor och funderingar? Det kan väl inte stämma att det ska vara så här? Detta måste ju vara en sorts diskriminering eller nåt!!

Vi avslutade shoppingen med ett besök på Mc Donalds och sen for vi hem. Ytterligare ett par grejer kan nu strykas från min lista. Det närmar sig nu, bara fem veckor kvar och ännu en del att göra. Jag har även i dag beställt en tårta från konditoriet så jag har en fin tårta med figur i som vi kan skära. :-)

I eftermiddag har jag varit ute i trädgården lite. Fick två bitar av en stor ros från grannen som jag planterat på var sida om grinden på framsidan. Det blev ganska fint och blir nog finare när den får växt till sig. Massor med taggar hade de med så barnen lär sig nog snabbt att de inte ska springa in i den. ;-)
Planterade även lite andra växter som vi fått... Det börjar bli en del när det droppar in här och där och överallt. Mina dalior växer fint och en av dem har redan slagit ut. Det är kul när man ser att det händer saker.

Ja, det var lite av vad jag hunnit med i dag. Känner mig som sagt ganska duktig även om jag inte haft full fart under dagen. I morgon ska jag gå bredvid ett par timmar på kvällen på ett nytt ställe. Det blir lite spännande, samtidigt som det är lite nervöst när man inte känner folket alls som man ska träffa. Men det går nog bra. :-) Måste ju lära mig alla ställena.

4 comments:

Sonja said...

...oops, jag som inte ens provat kläderna på mina killar som jag inhandlat i veckan... tänk om det inte sitter som det ska? Vad gör jag då? Och finare skor... 'gulp'! Nu ska ju inte mina killar gå "efter er" i altargången förvisso, men ändå:) Håller med dig - vad ska man då klä dom i???
Det är ju så inne med dö'skallar o.dyl - men inte på ett bröllop va?!? Tihi!
Ser ut som om du haft en givande dag iaf - jag sitter här helt slut efter en varm o ganska tung kväll på jobbet... Vi hörs:)

Kram *S*

Anonymous said...

meh..vilken tur du letat i år;) jag måste ha finkläder till nästa vår o killarna för brors kyrk bröllop=)...eller så hoppas ajg på snäll mamma som kan sy..sulle vilja se kavaj på fillen=) kram //Ejris

Anonymous said...

Visst är det orättvist? Det var så även när min son var liten: massor av söta och fina kläder till små tjejer och tuffa saker till killar.

Det låter som det blir fint hos dig Pia - får vi se löite bilder här i bloggen snart igen?

Kram, Gunvor

Anonymous said...

Ja, det är klirigt det där med finkläder... Jag har också varit på jakt efter något som Hampus ska ha på sitt dop. Eftersom han redan är7 månader är han lite för stor för dopklänning. Jag hittade till slut kläder på Polarn & Pyret. Det får bli beiga byxor, en "tenniströja" med lång ärm, en brun väst och en brun lite fluga! Han kommer bli så fin!!

Nu ska jag gå och bada Hampus!

Förresten, jag håller med Gunvor, vi får väl se lite foton på huset och trädgården snart??

Kram
Ulrika

http://sweetsweede.blogg.se