Sunday, June 10, 2007

trädgårdsfoton

Jag känner mig lite tvungen att lägga in lite trädgårdsbilder. Har haft strul med att få in dem i datorn och kunna fixa med storleken, så därför är det bilder som är några dagar gamla, men det får ni stå ut med... Först ut är lite prästkragar... det är kul att det blommar lite i min trädgård. :-)

Minns inte just nu om det är två olika "klungor" med prästkragar eller om det är samma jag fotat två gånger...
Här är min lila... strandrift tror jag det var den hette. Fyy vad jag är kass på detta med blommor och sånt. Vet inte hur många gånger jag frågat min kära Annette bla vad det var för blommor vi planterat... Kanske skulle rita upp en karta över vallen och skriva vad det är som är på de olika ställena. hihi
Dessa ser ståtliga ut i hörnan, men jag har absolut ingen aning om vad det är de heter...
Denna minns jag... min pion... spännande att se vilken färg den har för det har jag ingen aning om. Den blir stor har jag hört så just nu står den lite trångt... tur att man kan flytta dem sen när de växt till sig...
Här kommer mina Dahlior. Jag gillar dem och de växer fort upp när de väl kommer i jorden....
Enda nackdelen är att de måste grävas upp på hösten och förvaras över vintern...
Det hade inte varit några jag skaffat själv måste jag säga för jag vill inte ha sånt att komma ihåg att göra innan frosten varje år... Det känns lite jobbigt. Men när man nu fått dem så får man ju försöka vara rädd om dem. :-)
En vy över det mesta av vallen. Min kära sambo fick också vara med på en hörna. :-) Det känns så bra att det itne är en massa ogräs på insidan och toppen av vallen i alla fall...
Här är den sista hörnan som jag nu äntligen fått ren... Undrar om bilderna inte är från förra helgen kanske tom? Jag minns inte, det var i alla fall då jag körde iväg flera skottkärror med ogräs och då var det bara från denna lilla biten som ni ser här på bilden... Då kanske ni kan tänka er hur fullt det varit. :-)

Mina älskade callor som jag köpt. Står på trappan till ytterdörren. De är bara sååå fina!!
Rosen jag planterat på ena sidan av "farstun" blommar fint nu. Den på andra sidan fick nog lite frost eller så var det ngt annat fel på den.... för den har inga blad ens. Får se om den kommer till nästa vår, annars får jag väl skaffa en ny. ;-)
Rosen uppifrån med. Tycker den var såå fin.. :-)
Mitt lilla träd jag fick med mig av min mosters man när vi var i danmark på besök senast. Det är så litet och fint, hoppas det växer till sig snabbt. Var lite rädd att det inte klarat sig för det tappade grenarna, men det växer fint och frodas nu...
Och så en liten knasbild på två av mina killar. Bilderna har jag förminskat lite pga att de inte skulle ta så stor plats eller vad man säger.... Hoppas inte de blev för dåliga i kvalité.
Får se om jag kommer ut och kan fota lite i morgon, för jag har varit ute och jobbat lite till i trädgården i dag, vi har köpt pool i dag och jag skördade också mina två första jordgubbar från plantorna jag fått av Vera!
Sov så gott och hoppas att ni blev nöjda med mina bilder jag lagt ut här i dag. :-)


6 comments:

Sonja said...

Superfina bilder allihopa! Tänk till nästa sommar när det tagit sig ännu mer, så vackert det kommer att bli:)
All mödan värt:))

Kramis *S*

Anonymous said...

Så kul att se hur ni har det!! Massa fina blommor! Jag är som du, kan inte hälften av namnen på de:).

Kram
Ulrika

Anonymous said...

Å va kul att få se lite bilder från din trädgård! När du grävt upp Dahliorna i höst så lägg dom i en s k lökkorg, sen till våren gräver du helt enkelt ner korgen ... och tar upp den till hösten. Mycket enklare!

Kram, Gunvor

Sannas vrå said...

Härliga trädgårdsbilder. Tack för att du tar dig tid att visa oss andra.
kram Sanna

Virre said...

Den rödbladig i hörnan är Rödbladig Alunrot, en enormt tacksam perenn som trivs överallt, vacker att kombinera med andra perenner, var rädd om den!!

Anonymous said...

Underbara blomsterbilder=)

lite nervös nu ska ju på brölopp i morrn;)

kramis//Ejris