Sunday, April 20, 2008

lite foton

Jag får väl lägga ut lite foton här från trädgården eftersom det varit en hel del fokus på den i dag. :-) Det är skönt att kunna vara ute och påta där lite och så är det roligare för barnen att vara ute än det är att vara inne hela dagarna för att det är tråkigt väder ute... En helt underbar helg har det varit rent vädermässigt tycker jag. :-)
Första fotot här är från vårt nya staket vi satt upp. Vi har ju en rymmare så det är bara att hägna in så mkt som möjligt så han inte sticker när vi vänder ryggen till. Snabb är han ju som bara den.

Bild nummer två här är på vår syren som har såå mycket knoppar. Det är härligt att se... tycker om syrener. De doftar så gott och är så fina att titta på!
Nästa bild här är en överblick över en hörna i trädgården. Jag har lagt lite svart plast ovanpå vallen för att slippa göra annat än rensa ogräs hela sommaren. :-) Ser kanske inte så himla snyggt ut nu till att börja med men så småningom så ska det ju bli mer växter där också...
Här är en bild av den sista rabatten som jag grävde och planerade i höstas. Lite oregelbunden form på den och en massa växter jag inte har en aning om vilka är. :-) Blir spännande att se senare...

Här är rabatten jag gjorde innan dess... Man ser mina fina kejsarkronor som faktiskt verkligen har skjutit i höjden. Jag är jättekär i dem och tänker på min moster och hennes man varje gång jag ser dem.

De ser verkligen mäktiga ut tycker jag...

I dag har jag tvättat en massa och hängt ut för torkning, så gott det luktar när det är torkat ute i solen istället för i en torktumlare... Underbart!!
Sen har jag rensat ogräs, lagt täckplast (eller vad det nu heter), satt lökar som jag inte hunnit med innan, planterat min calla, diskat och vikt tvätt. Jag avslutade med att klippa alla tre killarna med morfars trimmer. Vi får ju aldrig tummen ur och beställa tid till frisören. Så mannen kom och bad mig klippa honom och i bara farten åkte barnen också med. hihi I den vevan fick ju alla bada också samt att badrummet blev städat. ;-) Har fixat lite annat smått också så dagen känns verkligen som om den har utnyttjats ordentligt.
Projekt för morgondagen blir att försöka städa lite här inne. Behövs både dammsugas och torka golven. Det är mer som behövs (fönsterputs tex) med det är det mest akuta känner jag. Jag kan ju ändå inte köra ngn stans eftersom bilen är hos mekanikern. Får hoppas att nummerplåtarna kommer till svärmor i morgon så vi kan få besiktat bilen...

4 comments:

Ejris said...

åh vilka härliga bilder tack för att du visar hur vackert du bor=)
o rymmare ..vet hur det är hade vi stor tomt hade vi vart tvugna med staket med.
åh hänga tvätt ute funderade om ajg skulle slänga ut en maskin på balkongen men orkade inte;) men visst doftar tvätten så gott efter några timmar i vind o sol
KRAM har nått sött på bloggen nu=)

Anonymous said...

Tack för titten "hemma hos"!
Ha det gott!
Kram, Gunvor

Anonymous said...

Fint ni har det då :-) Stora kramen och sköt om er

Anonymous said...

oh herregud vad du hunnit med, det finns nog ingen med så mycket energi som du.
Stor kram
Jenny