Saturday, April 26, 2008

bilen

Ja, den där kära bilen hämtade vi i torsdags. Inte så kul att betala flera tusenlappar för reparationen men skönt att få hem bilen och få lite "frihet" igen. Livet blir ju lite lättare när man har en bil som man kan utnyttja när man ska storhandla, lämna på dagis eller jobba. Speciellt när jag jobbar i grannkommunen. Hade det varit här jag jobbat så hade jag gärna cyklat istället men just nu känns det inte om något som lockar mig. Dessutom har vi några kilometer till stationen så buss och tåg blir också lite bökigt....
Men som sagt så kom bilen hem i torsdags. Jag uträttade några ärenden och i går, fredag, körde jag till jobbet. Jag jobbade hela natten och hela dagen i dag. Körde inom affären på vägen hem och tänkte jag skulle överraska killarna där hemma genom att komma hem lite tidigare...
Tji fick jag.....

Bilen rök och gick knappt att styra alls. Servon existerade inte i princip när jag backade ur fickan på parkeringen. När jag dessutom såg röken stängde jag av bilen direkt, även om den stod mitt i vägen för de andra bilarna som skulle köra förbi.
Det kom ett par vänliga män som hjälpte mig flytta bilen in så den stod i en (eller rättare sagt två) rutor på parkeringen och där stod jag så fint.
Remmen som jag fått bytt på verkstaden hade gått av. Två dagar har jag haft bilen. :-(
Det känns inte särskilt upplyftande det där....
Eftersom det inte gick att styra bilen var det inte lönt att fundera på att bogsera bort den utan vi fick ringa efter en bärgningsbil. Det kostade mig över tusen kronor bara det. Nu står bilen vid den verkstade som jag lagade den på så vi får väl ringa honom på måndag och prata med honom.

Nu står jag altså utan bil IGEN!! Roligare kan man ha måste jag säga. Tur att jag har en mamma som jobbar i samma kommun och som gärna ställer upp för oss. Vet inte vad jag skulle gjort utan henne! TACK!!

Ja jag var tvungen att gnälla lite över denna spargris utan botten. Får väl se om det ens blir några pengar över att semestra för. Suck.... Jag önskar mig lite glädjeämnen i mitt liv just nu....

Förresten så har min lille son försökt rymma hemifrån... låste själv upp ytterdörren och öppnade grinden och stack. Snacka om att man hinner tänka mycket och få mycket panik på kort tid innan man hittar rymmaren. Kan man låsa in dem någonstans? Bygga en bur mitt på gräset och slänga in dem där så man kan göra något hemma utan att vara rädd att det ska hända barnen ngt.? Han var dessutom kreativ i dag och bröt av nästan alla mina kejsarkronor. Det känns inte alls kul. Speciellt inte eftersom de känns viktiga för mig med tanke på min moster och hennes man. Men men.... dessa barn, dessa barn...
Nu ska jag nog ta ett varmt bad!

4 comments:

Anonymous said...

Sicket elände med bilen! Hoppas att ni får ordning på den utan att det kostar "skjortan"! Verkstan får väl en reklamation...
Och den lille rymmaren ... "chipsmärkning" är väl inte tillåtet när det gäller barn antar jag?!
Kram, Gunvor

Sonja said...

Håller med Gunvor oxå... ett chipp i nacken, helt klart;) Vi kan provtesta på våra egna barn, hehe!

Ja dessa bilar - ett nödvändigt ont... dom kostar som gamla o dom kostar som nya... 'suck'!

Styrkekram, *S*

Ejris said...

men suck gamla bilar är inte kul vet hur det är fast vi har haft lite tur med denna peppar peppar.
STOR tröst kram

Ejris said...

ooooooooops glömde rymmar tips.
Chips är ju bra;) men det finns såna där krokar man sätter i baken o sen ett koppel har faktiskt funerat på det när fillen var liten=)
det är så läskigt när de drar iväg spännade för dom men hjärtatack varning på oss vuxna
kram igen