Saturday, September 29, 2007

home sweet home

Ännu en konstig vecka har gått.
I lördags åkte vi till Danmark, jag och barnen, för att semestra i stuga med mormor och morfar. Det hela började bra med att mormors bil jag lånat inte ville starta... Paniken hann infinna sig, men den startade ju ganska fort ändå tillslut.
Väl på väg kom jag på att jag inte fått ngn stereofront till bilen, hoppades att min mor hade den i sin bil, men eftersom de inte tagit med mobilen kunde jag inte ringa och kolla det hela... Visst var det så att den låg hemma hos henne så hela veckan fick jag köra utan radio, jobbigast är det när båda barnen sitter och sover och snarkar i bilen.
Toalettväskan med tandborstar och allt låg kvar i badrummet, så det första vi fick göra var att köpa nya tandborstar.
Min bok jag tänkt läsa på kvällarna låg kvar bredvid sängen hemma. Vilken tur att jag kom ihåg barnen i alla fall...

Semestern började bra. Min farfar fyllde år på söndagen så vi var och grattade honom. Hälsade på en del annat folk med, bla min älskade moster.

Måndagsförmiddagen gick åt på Zoo i Odense och tisdagsförmiddagen var vigd åt järnvägsmuseet. Barnen tyckte det var jättekul!
Plötsligt en morgon mår jag dåligt. Först trodde jag att det var matförgiftning eller nåt för maten vi ätit ute dagen innan var helt ljummen bara. Men då tänkte jag inte över det utan åt för jag var ju hungrig. Barnens hamburgare lämnade vi dock tillbaka för de var helt hårda och hade jag knackat dem i bordet så hade det låtit som om jag knackat en träbit istället. Försökte trycka nageln genom köttet, men kunde inte få ner den halvvägs ens. Så dåligt har jag aldrig varit med om...
Tja, jag kräktes och var kass i magen. Kunde inte ha huvudet uppåt, ligga var det enda som gick. Jag mådde så dåligt och önskade att ngn skulle komma och teleportera mig hem. Det var det ingen som gjorde och tolv timmar senare mådde jag bättre. Eftersom det bara var jag som var drabbad då var vi ganska säkra på att det var maten. Men morgonen efter mådde Isac dåligt och då var det hans tur. Stackars lilla killen... Maginfluensa är inget man skojar om!!

Lucas lyckades också dyka med huvudet före ner i en tröskel i stugan. Stor bula i pannan, blod under näsan och i munnen hade han när jag tog upp honom för att kolla. Gav honom nappflaskan med vatten för att kunna skölja bort blodet och se vart det kom ifrån, om det var tänderna eller bara läppen. Då somnade han nästan direkt... Lite läskigt.
Det blev en tur till läkaren i Danmark och det blev hjärnskakning som diagnos.
Då fick jag nog! Jag åkte hem en dag tidigare... Såå skönt det var att komma hem. Det är nog det bästa med att åka bort, det är just att komma hem igen.

Stugan var jättefin. Tre sovrum varav två med dubbelsäng och ett med våningssäng. Isac ville ju klart sova i våningssängen så det blev det till. Fast jag är ju inte van vid att sova i en hård säng, med vägg på ena sidan och planka på andra sidan. Så gott har jag dock inte sovit. Ej heller har jag varit van vid att sova i samma rum som mina snarkande, snusande barn.
I rummet vi hade fanns det dessutom en massa leksaker. Det var kul tyckte barnen. Mindre kul var det att Isac hittade mörkblå krita som han ritade med på de vitbetsade möblerna, vitbetsade väggen med samt lite i dörrkarmen. Det fick bli lite sanering... Glömde dock ta foto innan vi gnuggade och gned och kämpade för att få bort färgen...
Ute på tomten fanns det gungor, både bebisgunga till Lucas och stora gungor till större barn. En sandlåda hade de med så det var verkligen barnanpassat.
500 meter till stranden är också jättetrevligt. Barnen njöt verkligen av strandpromenaderna, fast Lucas hade lite väl stor lust att gå ända ner i vattnet. :-) Tre dagar var vi nere vid stranden och tittade och letade fina stenar och snäckor.

Ett jätteinlägg, men så blir det när man varit borta en vecka på semester. Speciellt när det är en sån händelsefull vecka. I dag eller i morgon ska jag åka på scrapmässan i Helsingborg. Söndagkväll är det jobb igen för min del. Nu är semestern slut för denna gången!

3 comments:

Ejris said...

lilla gubben slå iskallen så där..HUA ligen tur det gick ganska bra....även om en hjärnskakning inte är å leka med,,,
kram

Storstadslivet efter 40 said...

Hopas att ni slipper alla missödena nu när ni e hemma
Ses snart, kram annette

Sonja said...

Det kan ju bara vända snart o bli bättre!

Stor styrkekram *S*