Thursday, April 9, 2009

Glad påsk!!

Här kommer ett långt inlägg från mig. Klagomål har framkommit att jag har blivit dålig på att uppdatera min blogg, men hur ska jag hinna med? Finns det något sorts bidrag man kan söka så man får fler timmar på dygnet eller hur bär man sig åt?? Det är nog den stora frågan här.

Förra helgen var det kalas i Helsingborg. Jag blev "tvingad" av sonen att ta ett foto på marsvinet de hade där för att vi skulle komma ihåg hur den såg ut sen när den är död. Så här är det lilla livet. :-) Det är mycket snack om död här hemma känns det som ibland, men det har också varit många dödsfall de senaste åren som barnen har hört om och även varit drabbade av så att säga. Nu blossade det upp igen hos stora grabben när vi började läsa bröderna lejonhjärta för honom, fast jag tycker det känns bra när han sitter och pratar och frågar efter varje kapitel. Så får man höra hans funderingar och kan hjälpa honom med några svar för hoppningsvis.





Nå, nog om detta. Så här söta var grabbarna vid kalaset. Isac skulle ha sina nya vita byxor på sig och valde själv skjorta också. Lillgrabben poserade gärna framför kameran och lade sig till med ett av sina charmiga uttryck. Såå gulligt. Grabbarna börjar verkligen bli stora märker jag på många sätt. Det är kul på ett sätt samtidigt som jag ibland kan känna lite panikkänsla över det eftersom jag inte hinner med känns det som.





Ja, något annat som jag är glad över är just detta att våren äntligen kommit. Den har jag längtat efter. Med våren kommer det också mycket mer liv i gatan. Barnen är ute och leker mer och det blir mer av att man bjuder hem kompisar också känns det som, på detta halvåret som är framför en nu. Barnen hade kompisar här i veckan som var och lekte. Och en av grabbarna hade en liten söt bukett med blommor med sig till mig. Det är så man smälter. :-)



Cyklarna används flitigt nu också. Fram och tillbaka på gatan. Från den ena till den andra av grannhusen. Det är roligt att se dem leka och har kul. Det är mycket som känns lättare också på denna årstiden, när man slipper så mkt kläder och liknande som ska byltas på och fixas och donas med. Härligt härligt med värme sol och vår. :-)

















Jag har förresten fått en bukett blommor för min tid som sekreterare i en förening. Jättefina blommor var det... bla min favorit, Gerbera. Sååå fin den var... delar med mig här så ni också kan få se på det fina. Det är alltid kul när man får blommor tycker jag.... ska försöka bli bättre på att ha blommor och sånt hemma för man blir så glad av det...








Påsken är ju också kommen nu... Grabbarna här blev fina påskgubbar, dagen i ära... Vi åkte till affären och där fick de minsann ett påskägg för att de var utklädda. Hem och packa upp och så fick de måla var sitt ägg till Blåkullekul i Ljungbyhed som vi skulle åka till på eftermiddagen. När det var tid så satte jag dem i bilen, de fick sitt ägg i handen och så gick jag in för att hämta de grejjer som jag hade glömt. Döm om min förvåning när jag kommer ut i bilen efter att ha låst om mig, och ser att Lucas har skalat sitt ägg och ätit upp det... Ägget som skulle lämnas till tävlingen där var numer bara en hög med skal. Suck... Ja skalen fick jag kasta och så var det bara Isacs ägg som kom med i tävlingen, som dessutom vann ett tröstpris för det. En chokladkanin.
Det blev lite fler priser förutom den kaninen. Isac blev bland de tio finalisterna i utklädnadstävlingen och fick även där en chokladkanin. Lucas vann en ponny i ett lotteri och på hans sista lott fick han lite såpbubblor. Själv kammade jag hem tredjepriset i vuxentipsrundan och fick en skål med ägg. Vanliga hönsägg, så nu är påsken räddad. :-)


Isac passade också på att rida lite på en av de hästarna de hade där. Det var väldigt bestämt att det skulle vara den vita hästen han skulle rida på, ingen av de andra dög. Lucas ville inte alls rida så ha bara klappade lite på dem.
Just nu så springer gatans barn, inklusive mina, runt bland alla husen önskar glad påsk med en påse... i hopp om att den ska fyllas med godis. Undrar om man kan få i dem mat i kväll?? Jobba blir det för min del på lördag, kanske fredag också eftersom jag är tillgänglig då... vi får se vad som händer.
Foton på barnens rum ska jag försöka få till nu i kväll tänkte jag.. sen kommer det väl bildbevis i bloggen.

Oj, jag glömde nästan att berätta... det var besök på blåkullekul och barnen uppskattade det väldigt mycket... Pettson och Findus tittade in och bjöd på underhållning. Tom jag gillade dem. :-)
GLAD PÅSK alla... vi ses väl på blåkulla i kväll??

3 comments:

Maria said...

Klart vi ses på Blåkulla!!
vilken härlig start på påsken ni haft. Sötaste påsk-killar och massor med lek, kan knappast bli bättre skulle jag tro.
Ja, tänk vad värme och sol kan göra. Här är det också liv och aktivitet på gatan efter vintertystanden. Bara det gör en glad tycker jag.
Sköt om er,

Kram Maria

Sonja said...

...det e' kloka små killar du har - var glad för det, det kommer dom att ha med sig bagaget i framtiden - allt dom frågar o lagrar:)
Önskar många gånger att mina varit mer frågvisa när dom var små, men tyvärr inte, men men:)
Ha en fortsatt skön påsk på er iaf!

Kramen, Sonja

Ejris said...

hemmkommen med stickor i rumpan..glömde slipa av kvast skaftet=)

GLAD PÅSK o kram