Thursday, January 5, 2012

anställningsavtal

jag vägrade skriva på ett anställningsavtal i går, sitter nu och funderar över vad som kommer att hända nu. Jag jobbar som personlig assistent och brukaren som jag jobbar hos har gått över från kommunal till privat assistans from årsskiftet.
Under sommaren och hösten har vi gång på gång blivit lovade att vi inte skulle förlora något ekonomiskt på det hela. Vi fick ett tillfälligt anställningsavtal innan jul som vi skrev på, men där det inte står angivet lönen. Från och med 1 januari är vi altså anställda i det privata bolaget, men när det riktiga avtalet kom i går så diffade grundlönen med 1600:-, så jag skrev inte under utan förklarade för arbetsledaren hur det låg till.

Nu undrar jag vad som händer. I vanliga fall har man ju avklarat avtal och liknande innan anställningen börjar, men nu har anställningen börjat och avtalet godkänner jag inte. Vad händer om vi inte kan komma överens? Jag har ju dessutom lämnat min anställning i kommunen vilket jag inte ångrar, men det betyder ju att jag i så fall riskerar bli arbetslös... Någon som vet något om sånt?


Jag har ringt kommunal och väntar på att höra från dem. Förklarade läget, men fick inga svar då... Har faktiskt sökt ett jobb också om ifall att det skulle gå åt pepparn. Jag är inte rädd för att säga nej till jobbet för jag tror säkert att det löser sig på ett eller annat sätt, annars får man väl börja som timmis igen, men man undrar ju hur det hela kommer att lösa sig. Ett muntligt avtal är ju också bindande precis som ett skriftligt. Tre av mina fyra kolleger har skrivit på sina avtal, så jag är den ende som har protesterat hittills. Jag vet att i alla fall en till är missnöjd, men hon säger att hon inte tittade på lönen innan hon skrev under. Men när man väl satt sin namnteckning på avtalet så har man ju godkänt det hela. Ja det är en liten annorlunda sits man sitter i... :-)

Ja, ja... snart drar min kurs på högskolan väl igång, så då får man lite annat att tänka på. Jag ska läsa Handikapp och rehabilliteringsvetenskap. Låter lite spännande.... och så får jag ju en liten hum om hur det är att läsa på högskolan också. :-)

Nog tjat från mig. Hoppas ni får en trevlig helg, snart ska jag iväg och jobba igen...

2 comments:

Ejris said...

oj svårt att läsa i den färgen fick gå igenom det snabbt.
tyker det låter skumt att man skulle få sämre avtal om det blev privat har hört att det skulle vara tvärtom..komunerna betalar minst :/. den som har berättigad till asisans har ju samma summa från FK att dela ut på sina anställda assistenter o varför får man då mindra vid privat?? låter ju som nån skor sig....
ingen aning hur det funkar rent fackligt, men hoppas de sår på din sida just för att du förlorar lön.... håller tummarna*kram

ps..måste du ha verifikationen?? den strular å ofta:/=)

Fnulan said...

Du gjorde HELT RÄTT!!! Och dina arbetskamrater borde riva sina avtal! Sa arbetsgivaren att ni inte skulle förlora lön på bytet? Eller vem sa det? Ring gärna om du vill!