Sunday, December 20, 2009

snö i massor

Sen två månader tillbaka har det varit planerat att jag och barnen skulle åka till danmark så i onsdags kom dagen då det var dags att åka. Det var ett litet tunt snötäcke här hemma men vinterdäcken är ju på så vi körde när vi vaknat och ätit frukost.

Det snöade det mesta av vägen, men när vi kom över på andra sidan av storabält så var det extremt. Massor med snö, bilar i dikena och även lastbilar. Vi såg flera falck bilar i full gång med att "rädda" bilar och plötsligt tog det tvärstopp på motorvägen.


Lastbilarna klarade inte av att köra upp på ramperna när de skulle av motorvägen, det var långa köer för att komma ner på motorvägen. När vi inte stod stilla sniglade vi fram i 5-10 km i timmen. Tur att barnen tittade på film för annars hade de nog tyckt det var megatrist. Fick höra på radion också att trafiken i Odense hade brutit ihop totalt... ja, ja... Det var ju bara att ta det som det var. Det var ju inte direkt läge att vända när man nu kommit så långt. Vi körde också bakom några av militärens bandvagnar som skulle ut och hjälpa till och "rädda" människor. Det tyckte barnen var spännande. Det stack ju upp militärer där ur och tittade runt. :-)
Vi kom i vilket fall fram i ett stycke, dock väldigt senare än jag först hade tänkt. Det skottades när vi kom för att kunna komma in till min moster utan att behöva vada för mkt i snö. Tre-fyra gånger under eftermiddagen och kvällen skottades denna gången och på morgonen så var det dags igen. MASSOR med snö!!

Vi fick höra sen på nyheterna att det kommit 75 cm snö!! Har nog inte upplevt att det kommit så mkt snö på så kort tid! Barnen njöt av att vara ute och leka i snön, men jag kan lova att det var lätt att hålla sig för skratt när man stod i gympaskor med snö upp till knäna för att försöka gräva fram bilen... Jag hade tänkt hälsa på några till i släkten, men det var inte läge för det. På torsdagen avrådde de från att köra ut om det inte var absolut tvunget. Fredagen lovades det mer snö och de sa att det skulle bli snöstorm i dag, söndag. Så jag tog ett snabbt beslut att vi körde hem redan fredag, för att inte riskera att bli innesnöad där och inte kunna ta sig hem.

Kameran var med, men eftersom det snöade i princip hela tiden så ville jag inte att den skulle bli blöt. Tog några bilder, men jag tycker inte att de visar riktigt ändå hur det var... men de kommer här i alla fall. :-)

No comments: