Sunday, August 18, 2013

bygglov eller inte??

Jag sitter här och googlar och drömmer, ritar och försöker planera... en koja till mina barn. Råkar på att se att det är flera som blivit hotade till att riva sina kojor för att de inte har bygglov på det.... hur löjligt känns inte det då?
Det känns som ett ganska löjligt beslut. Hur länge har inte trädkojor har byggts av barn, med eller utan hjälp av föräldrar? I säkert hundratals år... Varför ska de inte kunna få ha det nöjet kvar, utan att myndigheter ska lägga sig i? Krävs det bygglov för sandslott också? Kommer det att faktureras fastighetskatt också? Tänk om det byggs nära en pool också? Behöver man betala skatt för strandnära tomt?

Ja, jag får väl bestämma mig för hur det där trädhuset ska se ut... vi har ju inget träd att bygga det i så det får bli ett trädhus utan träd då. Det kanske inte är tillåtet heller? Vill ha det på pålar är det tänkt, men bäst att prata med nämnden i kommunen innan vi börjar så det inte blir fel.

Någon som har tips på hur stort man ska göra det förresten? Hade ju tänkt att barnen ska kunna sova över där ngn natt på sommaren om de vill... hur stort måste det då vara? Eller är de för stora för det när man är 7 och 9 år? Tusen tankar och funderingar. Bifogar en bild på en koja jag gillar...

No comments: